Sun 04 Nov

ROOTZZ 2018

Luke Winslow King + Over The Rhine + many more Koop Tickets
Jupiler zaal
15:00 (Doors: 15:00)
Ticketinfo
    €20
Genre
  • Americana
  • Folk
  • Roots
Share

ROOTZZ is een eendaags indoor festival, gepresenteerd door MEZZ en Zwaardvis Music, dat zich afspeelt in een aangename entourage met de beste hedendaagse country, singer-songwriter, blues, folk en andere vormen van rootsmuziek. Op de tweede editie spelen Luke Winslow-King, Over The Rhine, Sarah Shook & The Disarmers, JP Harris & The Tough Choices, Jay-Roon & The Loose Ends en Abe Partridge.

Luke Winslow-King zou je de personificatie van dat waar ROOTZZ voor staat kunnen noemen. Hij combineert de oorspronkelijke muziekgenres die in New Orleans zijn ontstaan met hedendaagse ideeën. Zijn werk is een eclectische mix van Mississippi delta blues, folk, traditionele jazz en roots rock ‘n’ roll. Stijlen uit vervlogen tijden transformeert hij in het heden tot een eigenzinnig geluid, waarin de bordeauxrode klankkleur van zijn stem en veelzijdige gitaarspel hoofdrollen opeisen, zonder zijn weergaloze bandleden daarmee tekort te willen doen. Bovendien begrijpt de elegante man als geen ander hoe je je op het podium presenteert en een energieke, veelzijdige show neer zet.

Over The Rhine bestaat uit Karin Bergquist en Linford Detweiler, al sinds het begin van de jaren negentig. Hun discografie liegt er niet om en ook hun indrukwekkende staat van dienst wat betreft live optredens heeft inmiddels een fanatieke fanbase opgeleverd. Het gezelschap weet met invloeden uit country, folk, jazz, soul, gospel, blues en pop dan ook een breed publiek aan te spreken. Vaak met dromerige en melancholische liedjes voorzien van hemelse vocale harmonieën. Voor wie zich nog niet heeft aangesloten bij het trouwe leger discipelen, geeft de recent verschenen live dubbelaar ‘Live From The Edge Of The World’ een treffende indicatie van wat Breda te wachten staat.

Van tranentrekkende ballads tot uptempo punk, de country van Sarah Shook & The Disarmers kent een breed sonisch spectrum. Muzikaal put juffrouw Shook volop uit het erfgoed van de classic country, maar verwacht tijdens ROOTZZ vooral geen rechtse redneck aan te treffen op het podium. Qua attitude heeft ze namelijk meer op met het gedachtegoed van de punkbeweging; ze is burgerrechtenactivist, bisexueel, atheïst en veganist. Het hele pakket leverde reeds twee topplaten op, door een band die de finesses van zowel country, rock ‘n’ roll, punk als honky tonk in de vingers heeft.

Tussen het hout hakken in zijn achtertuin en onderhoudsklusjes aan z’n huis, heeft JP Harris tijd vrij gemaakt voor een Europese tour met zijn band. Zijn meest recente album is daar meer dan een goede aanleiding voor. ‘Home Is Where The Hurt Is’; een betere titel is bijkans ondenkbaar voor een album met tranentrekkende country classics. Verwacht van deze voormalig landarbeider, machinebouwer, houthakker, bouwvakker en timmerman geen rare fratsen, classic country is wat het is en wat je krijgt. Gelukkig wel ontzettend goed gedaan, met hulp van zijn Tough Choices.

Jay-Roon & The Loose Ends is het nieuwe project van Jeroen Mesker, frontman van Maison du Malheur. Na zes intensieve jaren on the road en drie studioalbums op de plank vond hij het een goed moment om de band voor onbepaalde tijd los te laten om op zoek te gaan naar nieuwe inspiratie. Eind vorig jaar vertrok Jay-Roon voor een maand naar New Orleans en kwam in aanraking met de intense muzikale straatcultuur van de stad. Met een hoofd vol inspiratie en een oude tenorgitaar keerde Jay-Roon terug naar Europa. Bijgestaan door The Loose Ends en een hele rits opvallende gastmuzikanten levert hij met ‘Home To Many A Creature’ een sfeervolle, swingende, soms zelfs intieme roots plaat af met onmiskenbaar zijn eigenzinnige en herkenbare stijl.

Abe Partridge komt uit het Zuiden van de Verenigde Staten, was predikant en militair in oorlogstijd. Maar hij is, zoals zijn tweede album Cotton Fields And Blood For Days (2018) bewijst, vooral een volstrekt unieke singer-songwriter, wiens liedjes zonder uitzondering de impact van korte verhalen hebben. De instrumentatie is sober, de stem van Partridge heeft dezelfde schuurpapier-kwaliteit als Tom Waits en zijn held is Son House. Het album is dé muzikale verrassing van het jaar. Ongelooflijk goed. Tijdens zijn allereerste Europese tour doet hij ook Breda aan.

Meer in MEZZ