Ik Zie U Graag festival
vrijdag 16 en zaterdag 17 mei
Check het volledige programma en voor meer info de pagina mezz.nl/ikzieugraag
Met je passe-partout heb je toegang tot beide dagen van het festival. Met je dagticket heb je toegang op vrijdag of zaterdag.
Passe-partout € 112,50
Dagkaart vrijdag € 50
Dagkaart zaterdag € 75
Nacht € 10 (toegang na 0.00 uur)
Gedreven door technologie is Niels Orens steeds op zoek naar nieuwe manieren om geluid te genereren. De harmonieuze samenhang tussen zijn akoestische en elektronische geluiden resulteert in een kleurrijk pallet van emoties die je voelt in je lichaam. Door breakbeat-beïnvloede ritmepatronen te combineren met ruimtelijk geluidsontwerp en krachtige bassen, levert het een unieke geluidservaring op. Met invloeden als Max Coopers, Floating Points en Massive Attack vervaagt hij de grenzen tussen verschillende genres, waardoor hij ruimte kan maken voor iets nieuws. Door zijn verkenning van de kruispunten tussen muziek, technologie en visuele kunst voort te zetten, verlegt hij de grenzen van live elektronische performance.
De Antwerpse band is geen onbekende meer in het Belgische muzieklandschap en stond eerder ook al op het podium van MEZZ. Met ‘Decent Seks’ hun “vunzige en verslavend topdebuut” (De Morgen) – zetten ze zich nu ook internationaal op de kaart. Wie deze energiebom al live aan het werk zag, weet wat hen te wachten staat. Zo schreef HUMO na hun releaseshow in Trix: “Meltheads geeft je vleugels, maar pas op, het is verslavend.” Waar de top ligt, weten we niet, maar dat het de komende jaren top wordt met dit Antwerpse postpunk/psych viertal, dat staat als een paal boven water. Zorg dat jij kunt zeggen dat je op de eerste rij stond om die muzikale kopstoot in ontvangst te nemen!
Jelle Dentruck ken je als frontman van DIRK., waarmee hij naar eigen zeggen ‘de laatste jaren lekker veel herrie heeft gemaakt’. Maar eigenlijk vindt hij zichzelf een geweldige softy, met een platenkast vol melancholische indiepop en rock: Bowie, Beatles, Lou Reed, Elton John, Nina Simone, Anohni & the Johnsons, Sufjan Stevens, Perfume Genius, Wilco, Tobias Tesso Jr., er schuilt in Jelle duidelijk een kant die bij DIRK. niet makkelijk naar buiten komt.
Nu is het tijd om deze kant meer naar buiten te laten komen. Songs die hij graag wil schrijven en een plaat die helemaal van hem is. Jelle zingt over de zoektocht naar zijn persoonlijke vrijheid, over zijn dierbaarste vrienden, zijn homoseksualiteit en relatie, maar gaat ook lelijke thema’s als gaybashing niet uit de weg. Persoonlijker en breekbaarder wordt het niet. De sound grijpt terug naar de jaren ’70. Die Jelle naar de 21e eeuw loodst. Met zijn taperecorders, strijkers, Wurlitzers, Rhodes, koekendozen, drumsounds en een fijn weerzien met de (vleugel)piano.
Hoe graag Jelle ook herrie maakt met DIRK., met Dressed Like Boys kan hij de volumeknop even wat meer naar links draaien voor een openhartige kijk in zijn ziel.
Een verkleinend achtervoegsel als bandnaam, dat is gedurfd. Met een minimum aan instrumenten mikken ze op een maximum aan impact en tasten ze de grenzen van hun instrumenten af, op zoek naar dissonantie en muzikale wrijving. In het najaar van 2023 verscheen hun debuut EP ‘IDOLS’, waarop eigenzinnige indietronica flirt met melancholische art pop en experimentele postrock. Portishead dat het aanlegt met Fever Ray, ML Buch en Astrid Sonne. De stem van Lindy Versyck (zang) heeft wat weg van een Belgische Björk, van kinderlijk naïef tot dreigend.
TJE maakte al indruk op Little Waves, Boom Town en Lef of the Dial en als support act op fraaie locaties als de AB, OLT Rivierenhof en Trix.
“Het podium vullen met sfeer, muzikaal vakmanschap en drie songs waarmee een spanningsboog werd opgebouwd die aanvoelde als die van een volledige set.” – HUMO
Dravende drumcomputers, stuwende gitaren en kronkelige synths vormen het fundament van Affaire, het project van Michiel Ritzen en Nick Caers. Wat begon als een gedeelde passie voor drummen in hun tienerjaren, evolueerde post-COVID tot een hybride van schurende gitaarrock en verwrongen electro. Affaire brengt hiermee een geluid dat zich bevindt op het kruispunt van wat Suicide deed in de 80’s, de hoekigheid van Talking Heads en het avontuurlijke van LCD Soundsystem en Soulwax, maar vooral een eigen weg inslaat.
Live knettert het contrast tussen beide protagonisten: Caers die als een professor geconcentreerd aan z’n knoppen de synths en drumcomputers in bedwang houdt, stuurt en dikwijls ook uit de bocht laat vliegen, en Ritzen die met z’n ritmisch gitaarspel en charismatische vocalen als een ADHD’er over het podium stuitert. Spanning en plezier is daarbij de rode draad die ook terugkomt in de naam Affaire: een weerspiegeling van het gevoel van Ritzen dat muziek vanuit zijn achtergrond enkel bijzaak mag en kan zijn. Een verboden verlangen dat snakt naar verlossing.